Skip navigation

Designfasen

Mål/Krav/Behov

I vårt system Tärnan Designer börjar man lämpligtvis med att fånga de Mål/Krav/Behov som finns:

  • För grundskola och gymnasie finns läroplaner och kursplaner.
  • För högskolor och universitet finns Bologna kursplaner.
  • För företag och andra organisationer finns 4P Performance's "4P-Koncept" där kompetensförsörjnings-modulen är en central del.

Målen struktureras och pekas mot olika moment i kursen/utbildningen.

Lärprocess - moment, lektioner, uppgifter

I Tärnan Designer börjar man efter identifiering och analys av mål/krav/behov att designa utbildningsupplägget genom moment, lektioner och uppgifter. Det finns också olika kunskapstrappor  - en för varje ämne, där man på ett tydligt sätt visar den progression som finns i utbildningen och lärandet.

Lärprocessen beror på olika parametrar som exempelvis:

  • Hur många är man?
  • Är alla på samma fysiska plats?
  • Kan alla närvara samtidigt i samma fysiska lokal eller behöver man driva utbildningen mer asynkront?

För varje lektion kan man ange de resurser som behövs {lärmaterial, personal, utrustning, lokal, etc}  som i ett senare skede hjälper till att planera och genomföra själva utbildningen.

Vidare definierar man vad som ska bedömas hur, samt även vilka kausala åtgärder/uppgifter man kan sätta in vid svaga resultat.