Med den "operativa utbildningen" menar vi det faktiska elev-lärare-baserade arbetet. Alltså att planera och genomföra lektioner, bedöma och stötta eleven till nya höjder.
I Tärnan Genomförande-system, använder man nu den process, de moment och lektioner samt tillhörande lärmaterial som har skapats under utvecklingsfasen.
Man jobbar i en ständig loop/iteration genom: Beskriva och förklara, initiera uppgifter för eleverna, bedöma dessa uppgifter och leda eleverna vidare i sitt lärande.
Till detta finns även stöd för resursallokering inför lektionerna, lektionsrapportering, prov-/test-hantering, omdöme och betyg samt hantering av föräldramöten, utvecklingssamtal, etc. Värt att notera är att då man hela tiden har stöttningen genom loopen ovan så finns mycket data redan i systemet som kan summeras och ställas samman av systemet inför omdömen och liknande. Det gör att läraren kan använda sin kompetens optimalt på att utbilda elever och minimera jobbet med administration.
För att kontextualisera Tärnan Genomförande-systemet till rätt klass, ämne, trappsteg, moment, lektion så kan lärprocessen drivas fram med hjälp av 4P's Workflow-system. Dessutom finns allt material färdigpaketerat i ett LMS (Learning Management System).
Titta på en 10-minuter lång video över hur systemet och logiken bakom fungerar!